Skąd pozyskiwać zdjęcia na stronę?


Nie ma wątpliwości, że to właśnie grafika jest pierwszym elementem zachęcającym użytkownika do pozostania na stronie internetowej. Jeśli od razu coś nam nie pasuje w wyglądzie witryny, to raczej nie będziemy mieli ochoty, by zapoznać się z jej treścią. Grafikę należy dopasować do charakteru promowanej marki oraz oczekiwań grupy docelowej. Podstawowym elementem graficznej części witryny (czyli front-endu) są oczywiście fotografie. Tutaj do wyboru mamy dwa rozwiązania: zdjęcia stockowe lub autorskie. Które wybrać? Przeczytaj nasz poradnik.


Zdjęcia stockowe: mają zalety, ale i zasadniczą wadę

Zdjęcia kupowane lub po prostu pobierane z internetowych banków fotografii są zdecydowanie najpopularniejszych kontentem graficznym stosowanym na stronach www. Powód jest prosty: można po nie sięgnąć w każdej chwili, korzystając z ogromnej oferty. Nie ma żadnego problemu ze znalezieniem zdjęcia idealnie pasującego do tematu serwisu internetowego. Co więcej, projektant strony nie musi czekać na dostarczenie mu potrzebnych prac. Sam może je pobrać z banku i ewentualnie przedstawić klientowi do akceptacji. Szybko, łatwo i przyjemnie.

Jeszcze jakiś czas temu zdjęcia stockowe nie grzeszyły jakością i ich stosowanie na komercyjnych stronach groziło narażeniem się na śmieszność. Obecnie takie ryzyko praktycznie nie istnieje. W bankach pojawiają się bardzo profesjonalne fotografie przygotowane przez zawodowców, poddane świetnej obróbce, które są gotowe do wstawienia na witrynę.

Każdy bank oferuje podział zdjęć ze względu na kategorie. Wystarczy więc wpisać w wyszukiwarkę hasło np. „money”, aby zyskać dostęp do setek czy tysięcy prac poświęconych pieniądzom.

Czy korzystanie ze zdjęć stockowych na komercyjnej stronie www jest legalne? Tak, o ile za taką fotografię się zapłaciło lub też została ona udostępniona za darmo na nieograniczonej licencji. Zawsze warto to sprawdzić, by nie narazić się na ewentualne nieprzyjemności z tytułu złamania prawa autorskiego.

Zalety zdjęć stockowych:
• Doskonałe zdjęcie można kupić już za kilkanaście złotych;
• Zdjęcia są dostępne od ręki, o każdej porze dnia i nocy;
• Znaczne skrócenie procesu projektowania graficznej części strony www;
• Większość fotografii spełnia normy jakościowe względem np. rozdzielczości czy koloru tła. Nie trzeba więc ich dodatkowo obrabiać;

Wady zdjęć stockowych:
• Często prezentują się bardzo nienaturalnie, ponieważ przedstawione sceny są stylizowane. Nie pomaga to w budowaniu zaufania do marki;
• Wtórność – naprawdę trudno jest znaleźć takie zdjęcie, które nie zostało wcześniej przez nikogo wykorzystane. Może się więc zdarzyć, że klient zobaczy ten sam obraz na stronach kilku konkurencyjnych firm;
• Wbrew pozorom znalezienie odpowiedniego zdjęcia w przepastnej bazie nie musi być takie proste. Czasami trzeba na to poświęcić długie godziny, testując różne fotografie na stronie;


Zdjęcia autorskie: droższa opcja, która zasługuje na uwagę

Autorzy stron internetowych coraz częściej rozważają możliwość umieszczenia na nich fotografii autorskich, czyli wykonanych na zamówienie przez profesjonalnego fotografa. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie w sytuacji, gdy zależy nam przede wszystkim na budowaniu wiarygodnego, profesjonalnego wizerunku marki.

Jeśli klient przeglądając stronę znajdzie na niej zdjęcia przedstawiające prawdziwych pracowników czy właścicieli firmy, a także rzeczywiste wnętrza przedsiębiorstwa, to szybciej nabierze zaufania do biznesu. Może mieć to niebagatelny wpływ na jego decyzję zakupową.

Autorskie fotografie najlepiej sprawdzają się w miejscach, gdzie prezentujemy zespół, czyli np. w zakładce „Kontakt” czy „O nas”. To po prostu wygląda o wiele lepiej w porównaniu do zdjęć ze stocku.

Oczywiście za taką przyjemność trzeba sporo zapłacić. Zorganizowanie sesji zdjęciowej, wynajęcie fotografa, późniejsze wybieranie najlepszych ujęć i obróbka – to wszystko kosztuje i wymaga czasu. Nie każda firma może sobie na to pozwolić.

Zalety zdjęć autorskich:
• Są wiarygodne;
• Budują zaufanie do marki;
• Można je przygotować ściśle według zamierzeń projektanta strony;
• Zdjęcia są własnością firmy, nie trzeba więc martwić się kwestiami licencyjnymi;

Wady zdjęć autorskich:
• Są znacznie droższe niż stockowe;
• Trzeba czekać na wolny termin u fotografa oraz na późniejszą obróbkę, co spowalnia prace nad projektowaniem strony www;
• Jakość zdjęć niekoniecznie musi być satysfakcjonująca – nie widzimy efektu przed ich zrobieniem;


Wszystko rozbija się zatem o czas i pieniądze. Pod tym względem zdjęcia stockowe wypadają zdecydowanie lepiej, jednak trzeba pamiętać o ich wtórności i sztuczności – nie brakuje klientów, którzy tego nie akceptują i celowo rezygnują z usług firm chowających się za fotografiami z internetowej bazy.