Projektowanie zakładki kontaktowej


Celem większości stron internetowych jest albo bezpośrednia sprzedaż produktu, albo zachęcenie użytkownika do złożenia zapytania ofertowego. To ostanie będzie możliwe jedynie w sytuacji, gdy na witrynie znajdzie się przyjazna, funkcjonalna zakładka kontaktowa. Coraz mniej osób decyduje się wykonać telefon do firmy – o wiele łatwiej jest nam po prostu wysłać wiadomość przez formularz kontaktowy. Jak go zaprojektować, aby zachęcić użytkowników do korzystania z tego narzędzia? Oto najważniejsze zasady.


Jak najmniej pól

Naprawdę nie ma sensu tworzyć bardzo rozbudowanego formularza kontaktowego. Duża liczba pól do wypełnienia tylko odstrasza użytkownika – uświadom sobie, że przeciętny internauta jest leniwy (choć ta teoria bywa podważana). W zupełności wystarczy więc poprosić o podanie:
• Imienia i nazwiska
• Opcjonalnie numeru telefonu
• Adresu e-mail
• Treści zapytania


Opcja wysłania zapytania do odpowiedniego działu

To bardzo dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy rzeczywiście masz w firmie kilka działów odpowiedzialnych za funkcjonowanie biznesu i obsługę klientów. Jeśli natomiast prowadzisz działalność jednoosobową, to też rozważ dodanie opcji wyboru działu – to buduje obraz profesjonalnego przedsiębiorstwa, co będzie korzystne z wizerunkowego punktu widzenia.


Komunikaty

Bardzo przydatnym rozwiązaniem będzie dodanie opcji wyświetlania komunikatu potwierdzającego pomyślne wysłanie zapytania – użytkownik poczuje się dzięki temu pewniej i nie będzie bombardować firmy telefonami czy dodatkowymi mailami. Analogicznie należy zaimplementować komunikat niepoprawnego wysłania zapytania z wyświetleniem informacji o przyczynie błędu (np. brak zaznaczenia zgody na kontakt zwrotny).


Szczegółowe dane kontaktowe

Sam formularz to oczywiście za mało, aby móc mówić o dobrze zaprojektowanej zakładce kontaktowej. Część klientów z pewnością będzie w niej szukać podstawowych informacji na temat firmy, np. pełnej nazwy, numeru NIP, adresu czy numerów telefonów. Warto podać te dane, bo to buduje wiarygodność firmy.


Mapka Google

Jeśli firma ma siedzibę stacjonarną, w której przyjmuje klientów, to zdecydowanie warto rozważyć umieszczenie mapki z dojazdem w zakładce kontaktowej. Jest to element uatrakcyjniający stronę i tak też należy go traktować. Z drugiej jednak strony może się zdarzyć, że mapka rzeczywiście pomoże komuś odnaleźć firmę – wówczas taki detal zwiększy konwersję.


Odrobina treści

Wielu projektantów stron internetowych popełnia zasadniczy błąd z góry zakładając, że w zakładce kontaktowej nie trzeba umieszczać żadnego tekstu. To nieprawda. Nie brakuje klientów, którzy właśnie tam spodziewają się znaleźć jakieś smaczki na temat firmy.

Ponadto sam fakt, że użytkownik dotarł do zakładki, nie jest jeszcze równoznaczny z tym, że wyśle zapytanie. Warto go do tego odrobinę zachęcić, np. dodając tekst informujący o gwarantowanej odpowiedzi w ciągu 24 godzin czy gotowości do udzielenia szczegółowych informacji na każdy temat związany z działalnością przedsiębiorstwa.


Zakładka kontaktowa, która zostanie zaprojektowana zgodnie z tymi zasadami, z pewnością wpłynie na zwiększenie liczby zapytań od klientów, tym samym realizując podstawowy cel każdej strony wizerunkowej.