Strony internetowe typu „one page”


Serwisy internetowe zbudowane w oparciu o technologię one page cieszą się ogromną popularnością. Są dobrze odbierane przez użytkowników, prezentują się efektownie, sprzyjają konwersji, ponieważ prowadzą odwiedzającego dokładnie tam, gdzie chce projektant. W tym poradniku wymieniamy najważniejsze zalety stron internetowych typu one page, co może Cię zmotywować do stworzenia właśnie takiej witryny www.


Bardzo łatwa nawigacja

Nawigacja to słowo-klucz w przypadku projektowania nowoczesnych stron internetowych. Użytkownicy nie chcą tracić czasu na żmudne przeglądanie zawartości serwisu. Raczej skanują treść w poszukiwaniu tych informacji, które są dla nich najcenniejsze. Strona typu one page bardzo temu sprzyja.

Użytkownik może ją swobodnie przewinąć, nawet nie dotykając myszki (wystarczy używanie kursorów). W ciągu kilku chwil dowie się wszystkiego, co autor strony chce mu przekazać, a na koniec trafi do formularza kontaktowego – jeśli wcześniej został przekonany do skorzystania z oferty, to chętnie wyśle zapytanie. W ten sposób jesteśmy w stanie wyznaczyć prostą ścieżkę, jaką powinien podążać użytkownik. Ryzyko, że gdzieś po drodze się zgubi i opuści witrynę jest znacznie mniejsze.


Jest łatwa w zaprojektowaniu

Wynika to z faktu, iż strona typu one page zawiera znacznie mniej elementów. Nie musimy męczyć się z projektowaniem poszczególnych zakładek. Całą energię można poświęcić stronie głównej (bo innej nie ma), co sprzyja jej „dopieszczeniu”. Jest to też bardzo ważne z punktu widzenia osoby, która dopiero zaczyna swoją przygodę z tworzeniem stron www – serwis typu one page nie stawia tutaj tak dużych wymagań i trudniej jest popełnić elementarne błędy przy jego projektowaniu.


Łatwiejsze zarządzanie treścią

Ponieważ strona typu one page zawiera minimum treści, nie wymaga aż tak częstego aktualizowania (no chyba, że dodamy na niej blog). Tym samym stanowi świetne rozwiązanie dla osób, które chcą zaprojektować witrynę raz i nie brać na siebie obowiązku stałego nadzorowania jej zawartości. Z czysto technicznego punktu widzenia serwis one page niesie też mniejsze ryzyko wystąpienia różnego rodzaju awarii, np. przypadkowego usunięcia zawartości podstrony.


Prostota

Jest to duży atut w czasach, gdy przeciętny użytkownik traktuje stronę internetową przede wszystkim w sposób utylitarny. Chce się z niej czegoś szybko dowiedzieć i nie zamierza tracić czasu na długie, uważne czytanie wszystkich podstron. Właśnie dlatego serwisy typu one page rewelacyjnie sprawdzają się w sytuacji, gdy celem strony jest bezpośrednia sprzedaż produktu lub pozyskanie zapisu na newsletter. To zdecydowanie najlepszy wybór dla twórców landing page (stron docelowych – przydatnych np. w kampanii Google Ads).


Niska „waga”

Serwisy internetowe one page są bardzo przyjazne serwerom, ponieważ zajmują relatywnie mało miejsca. Nie ma na nich niezliczonej ilości elementów graficznych i przepastnych sekcji treści. Dzięki temu można ograniczyć zużycie transferu i zdecydować się na tańszy pakiet w ramach usługi hostingu.


Idealnie nadaje się do wyświetlania na małych ekranach

Ponieważ co najmniej połowa użytkowników sieci odwiedza strony internetowe z poziomu urządzenia mobilnego, responsywność stała się niezbędną cechą nowoczesnego serwisu www. Strony typu one page są naturalnie przygotowane do wykorzystania na nich technologii RWD. Łatwo się je przegląda na małych ekranach, co jest bardzo dobrze odbierane przez odwiedzających.


Projektując stronę internetową poważnie weź pod uwagę właśnie opcję stworzenia serwisu typu one page. Oczywiście ma to sens tylko w sytuacji, gdy i tak nie zamierzasz umieszczać na witrynie rozbudowanych treści. W przypadku szerokiej oferty, a także sklepu online czy tym bardziej portalu internetowego, nadal lepiej sprawdza się klasyczny układ multi-page.