Projektowanie strony głównej serwisu


Strona główna witryny www jest jak wejście do domu czy biura: już na tym etapie wyrabiamy sobie zdanie na temat gospodarza i reszty wnętrza. Dlatego to właśnie ten element witryny wymaga szczególnego „dopieszczenia”. Każdy projektant najwięcej czasu poświęca stronie głównej, ponieważ jeśli tutaj zostaną popełnione poważne błędy, to nic już nie uratuje witryny. W naszym poradniku dzielimy się z Tobą 8 fundamentalnymi zasadami projektowania strony głównej serwisu internetowego. Koniecznie je wykorzystaj!

1. Wyeksponuj logo marki – zgodnie z zasadami UX musi się ono znaleźć w lewym-górnym rogu strony. Nie kombinuj ze zmianą położenia, bo liczne testy wykazały, że użytkownicy tego nie akceptują. Logo musi być dobrze widoczne, oczywiście „klikalne”, warto je także wzbogacić o slogan marki. Dzięki temu użytkownik od razu po wejściu na stronę wie, z kim ma do czynienia i czy na pewno dobrze trafił.

2. Mocny nagłówek – mocny, czyli przyciągający uwagę. Hasło przewodnie strony jest niezwykle ważne, ponieważ zdradza tematykę serwisu internetowego i składa użytkownikowi jakąś obietnicę – np. otrzymania świetnej ceny czy znalezienia wartościowych informacji. Stworzeniem takiego hasła powinien się zająć profesjonalny copywriter, choć oczywiście możesz się za to zabrać samodzielnie (o ile masz na to czas).

3. Czytelne menu – menu można umieścić np. w stopce, jednak z testów wynika, że najlepiej jest trzymać się klasycznego układu i zaimplementować je na szczycie witryny, w górnej belce. Menu nie musi (a wręcz nie powinno) być mocno rozbudowane. Wystarczy kilka podstawowych pozycji, ewentualnie rozwijających się po najechaniu kursorem. Niezbędne pozycje w menu to: „O firmie”, „Kontakt” oraz ewentualnie „Cennik”.

4. Linki do social media – obecnie jest to standard i każda marka jest lub przynajmniej powinna być aktywna w mediach społecznościowych. W przypadku strony głównej serwisu internetowego umieszczenie linków do social mediów porządkuje strukturę, przyciąga uwagę użytkowników i zwiększa atrakcyjność layoutu. Uwaga! Nie umieszczaj tych linków w kilku miejscach – zdecyduj się na jedno (najlepiej na dole strony).

5. Punkty startowe – są to elementy funkcjonalne. Użytkownik po kliknięciu w taki punkt startowy powinien zostać przeniesiony do części serwisu, w której znajdzie interesujące go informacje. Przykładem może być np. przycisk call to action z hasłem: „Napisz do nas” – użytkownik wie, że to przeniesie go do zakładki kontaktowej. Punkty startowe znacznie poprawiają UX serwisu internetowego.

6. Wyszukiwarka – warto znaleźć dla niej miejsce (standardowo umieszcza się ją obok menu lub tuż pod nim). Dzięki wyszukiwarce użytkownik szybko znajdzie to, czego szuka. Jest to bardzo ważne w przypadku takich serwisów internetowych, jak sklep online czy portal www.

7. Próbki – na stronie głównej dobrze jest dodać jakieś przykłady prac, produktów czy artykułów, które szczególnie mogą zainteresować użytkownika. Jeśli np. projektujesz portal internetowy, to na ekranie startowym dodaj moduł z polecanymi czy najświeższymi tekstami. W sklepie internetowym będzie to natomiast moduł z promocjami lub bestsellerami. Jeśli natomiast mówimy o stronie wizerunkowej, to w tym miejscu warto umieścić np. fragmenty portfolio czy logotypy firm, dla których dane przedsiębiorstwo pracowało.

8. Jak najwięcej „klikalnej” treści – wspomnieliśmy już o przyciskach CTA. Użytkownicy je bardzo lubią, dlatego staraj się umieszczać je wszędzie, gdzie tylko ma to sens. Nie muszą to być oczywiście specjalnie przygotowane buttony. „Klikalne” mogą też być zdjęcia, fragmenty tekstów czy inne elementy graficzne.

Czego natomiast należy za wszelką cenę unikać na stronie głównej? Wszystkiego, co jest zbędne. Mamy tutaj na myśli chociażby wyskakujące ekrany pop-up, animacje flash, muzyczki w tle oraz wszelkiego rodzaju „wodotryski”, które tylko irytują, przysłaniają treść, a do tego strasznie obciążają serwery.