Projektowanie sklepu online


Sklep internetowy to wciąż bardzo dobry biznes. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że konkurencja w tej branży jest ogromna. W Internecie działa około 20 tysięcy polskich e-sklepów i nie jest żadną tajemnicą, że spora część z nich ledwo wiąże koniec z końcem, „jadąc” na minimalnej marży. Jeśli właśnie zabierasz się za zaprojektowanie własnego sklepu online i nie chcesz po pół roku zwijać interesu, czerp z najlepszych wzorców. W naszym poradniku wymieniamy 6 niezbędnych elementów, które można znaleźć w każdym dobrze prosperującym sklepie internetowym.


Wyszukiwarka produktów

Bez niej ani rusz. Wyszukiwarka jest kluczowym elementem sklepu online, ponieważ znacząco przyspiesza proces zakupowy. Wyobraźmy sobie klienta, który wchodzi na stronę sklepu oferującego tysiące produktów. To jasne, że taki użytkownik nie ma ochoty przebijać się przez kolejne kategorie, by w końcu znaleźć np. interesujący go model myszki komputerowej. Od razu przejdzie więc do wyszukiwarki, która zwróci mu konkretny wynik.

Ten drobny element wpływa na budowanie pozytywnego doświadczenia użytkownika z wizyty w sklepie, co może zachęcić go do częstszego odwiedzania tej strony. Nie rezygnuj z wyszukiwarki nawet w sytuacji, gdy sklep jest mocno specjalistyczny i oferuje relatywnie nieduży wybór produktów.


Zaawansowane filtrowanie

Kolejna niezbędna rzecz, bez której trudno sobie wyobrazić dobrze prosperujący sklep online. Ponownie sięgnijmy po konkretny przykład. Klient wchodzi na stronę sklepu z meblami i chce znaleźć dla siebie łóżko do sypialni. Ogranicza go jednak rozmiar wnęki, w której taki mebel musi się zmieścić. Do dyspozycji jest np. tylko 90 centymetrów wysokości.

Gdyby klient musiał po kolei czytać opisy wszystkich dostępnych łóżek, to pewnie przy 10 pozycji darowałby sobie dalsze poszukiwania i z irytacją opuścił stronę. Jeśli jednak zaawansowany system filtrowania umożliwi mu zawężenie wyników tylko do łóżek z wezgłowiem o wysokości do 90 centymetrów, to doświadczenie klienta będzie jak najbardziej pozytywne.


Opinie klientów

W nowoczesnym sklepie internetowym koniecznie trzeba umieścić moduł dodawania opinii. To one uwiarygadniają ofertę i są najskuteczniejszym bodźcem zakupowym. Współcześni konsumenci mają coraz większe problemy z samodzielnym podejmowaniem decyzji. Gdy użytkownik zobaczy, że produkt, którym się interesuje, ma wiele pozytywnych recenzji, szybciej zdecyduje się na zakup.


Zakupy bez rejestracji

Proces zakupowy online powinien być szybki i bardzo prosty. Nie wszyscy chcą od razu zakładać konta w sklepach internetowych – dotyczy to zwłaszcza osób kupujących w sieci okazjonalnie, a tych jest naprawdę sporo.

Z myślą o nich koniecznie dodaj możliwość robienia zakupów bez rejestracji. Wystarczy prosty moduł uwzgledniający podstawowe dane klienta. Nic tak nie motywuje do opuszczenia koszyka, jak konieczność żmudnego wypełniania wielu pól w formularzu zamówienia.


Responsywność

Już 58% osób robiących zakupy w sieci, deklaruje, że wykorzystuje do tego smartfon. Nie możesz tego zbagatelizować. Nowoczesny sklep internetowy bezwzględnie musi zostać zaprojektowany zgodnie z zasadami technologii RWD. Jeśli jednak sklep jest bardzo obszerny, zawiera mnóstwo produktów i ma dość skomplikowany układ, wówczas warto już rozważyć zainwestowanie w mobilną wersję serwisu.


Czytelna struktura informacji

Jesteś e-klientem. Wchodzisz na stronę nieznanego Ci sklepu. Czy bez namysłu dokonasz w nim zakupu? To mało prawdopodobne. Projektując sklep online zadbaj, aby każdy użytkowników mógł łatwo znaleźć wszystkie istotne dla niego informacje, a więc:
• Dane sprzedawcy
• Koszty przesyłki
• Opcje płatności
• Zasady reklamacji
• Regulamin

Jeśli klient poczuje się czymś zaskoczony, np. na etapie składania zamówienia dowie się, że przesyłka jest nieprzyzwoicie droga, to po prostu opuści koszyk zakupowy. Dlatego nie wolno bagatelizować struktury informacji. Klient w ciągu kilkunastu sekund powinien być w stanie znaleźć interesujące go szczegóły (będzie ich szukać np. w stopce). Projektowanie sklepu online wcale nie różni się mocno od tworzenia portalu internetowego czy jakiejkolwiek innej strony www. Tutaj również na pierwszy plan wysuwa się funkcjonalność, która w wielu przypadkach ma większy wpływ na decyzje zakupowe klientów niż niska cena.