Od czego zacząć tworzenie własnej strony internetowej?


Nowoczesna strona internetowa to dziś absolutna podstawa funkcjonowania biznesu czy jakiegokolwiek projektu komercyjnego. Witryna stanowi pierwszą linię frontu w kontakcie z klientem i często to właśnie ona decyduje o tym, czy użytkownik zechce skorzystać z oferty. Stworzenie strony www można oczywiście zlecić profesjonalnej agencji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zabrać się za to samodzielnie. W naszym poradniku publikujemy checklistę rzeczy, jakie trzeba zrobić, by osiągnąć co najmniej zadowalający efekt.


Punkt 1. Wybór domeny

Od tego po prostu trzeba zacząć, ponieważ strona internetowa musi mieć własny adres. Wybór domeny to nie jest wcale taka prosta sprawa. Głównie dlatego, że mnóstwo atrakcyjnych domen jest już zajętych. Adres www powinien w choć luźny sposób sugerować treść, jaką znajdziemy na stronie. W przypadku witryny firmowej najczęściej będzie to po prostu nazwa przedsiębiorstwa.

Wybierając domenę zwróć uwagę, aby była możliwie jak najkrótsza i łatwa do zapamiętania. Chcąc od początku budować markę biznesu umieść jej nazwę w domenie. To zawsze lepsze rozwiązanie niż wybór tzw. domeny generycznej, czyli zawierającej jakieś słowo podstawowe związane z branżą.

Przykład:
Jeśli masz firmę produkującą okna plastikowe, to z punktu widzenia budowania marki korzystniej będzie wykupić domenę np. www.oknex.pl niż www.oknaplastikowe.pl.


Punkt 2. Wybór hostingu

Temat-rzeka. Hosting, czyli usługa serwerowa, jest niezbędny do tego, by strona w ogóle mogła pojawić się w sieci. Pisząc obrazowo: witrynę trzeba gdzieś „zaparkować”. Wybierając hosting nie kieruj się tylko ceną usługi, a już szczególnie uważaj na oferty w stylu „Serwer za 0 złotych” – taki hosting zawsze na końcu okazuje się być najdroższy.

Główne kryteria wyboru hostingu to: ilość przydzielonego miejsca, ilość transferu (ma to ogromne znaczenie w przypadku sklepu internetowego, gdzie obciążenie serwera diametralnie zmienia się w różnych okresach roku, np. tuż przed świętami), częstotliwość wykonywania kopii zapasowej oraz tzw. uptime, czyli gwarantowana dostępność serwera (powinien wynosić minimum 99,95% SLA).

Pamiętaj!
Wykupując hosting od razu zainwestuj w certyfikat SSL. Dzięki szyfrowaniu połączenia Twoja strona będzie bezpieczna dla użytkowników, co pozytywnie wpłynie na ich ocenę serwisu. Certyfikat jest niezbędny zwłaszcza w przypadku stron, na których użytkownicy podają poufne informacje, np. dane karty kredytowej.


Punkt 3. Wybór systemu CMS

System zarządzania treścią to fundament strony internetowej. Dzięki niemu będzie możliwe aktualizowanie zawartości witryny, dodawanie do niej różnych przydatnych wtyczek czy elementów graficznych. Na rynku funkcjonuje mnóstwo CMS-ów typu open source, czyli dostępnych zupełnie za darmo.

Wybierając CMS warto przetestować kilka z nich i ocenić, na którym pracuje Ci się najlepiej. Zwróć również uwagę na dostępność darmowych wtyczek i skórek, dzięki czemu będziesz w stanie spersonalizować wygląd witryny i znacząco odróżnić ją od innych stron zbudowanych na tym samym systemie.


Punkt 4. Treść strony

Projektując witrynę musisz oczywiście od początku wiedzieć, jaki jest jej cel i jakie informacje ma przekazywać użytkownikom. W przypadku stron wizerunkowych będzie to oczywiście zaprezentowanie oferty firmy, jej doświadczenia i poziomu kompetencji. Jeśli natomiast tworzysz sklep online, wówczas musisz zadbać głównie o atrakcyjne przedstawienie produktów. Do tego wszystkiego potrzebna jest treść.

Jej stworzenie nie jest niestety łatwe. Trzeba tutaj bowiem połączyć wartość merytoryczną z cechami sprzedażowymi, w czym specjalizują się zawodowi copywriterzy. Jeśli nie masz czasu lub talentu, to lepiej skorzystaj z pomocy profesjonalisty. Pamiętaj bowiem, że słabe teksty zrujnują nawet najambitniejszy projekt strony.


Punkt 5. Układ witryny

Teksty oraz wszystkie elementy graficzne muszą być dopasowane do struktury strony. W tym celu tworzy się jej mapę. Dzięki niej od razu wiadomo, ile zakładek znajdzie się w zasobach witryny i dokąd będą prowadzić poszczególne odnośniki. Poświęć trochę czasu na rozpisanie sobie układu strony, cały czas wyobrażając sobie jej idealnego użytkownika. Wciel się w jego rolę i zastanów się, jak będzie wyglądać jego aktywność na stronie, gdzie zechce zajrzeć w pierwszej kolejności, czego będzie na niej szukać?

Pamiętaj!
Strona internetowa powinna być jak najbardziej przejrzysta. Im łatwiej będzie się po niej poruszać, tym większa szansa, że użytkownik kupi produkt lub wyśle zapytanie przez formularz kontaktowy.


Punkt 6. Warstwa graficzna

Decydując się na wybór darmowego systemu CMS, zyskasz od razu dostęp do setek gotowych layoutów strony. Nie oznacza to jednak, że powinieneś poprzestać na opcji „kopiuj-wklej”. Strona internetowa musi się wyróżniać na tle serwisów www o podobnej tematyce, a ten efekt można osiągnąć przy pomocy unikalnych elementów graficznych.

Jeśli nie stać Cię na usługi zawodowego grafika lub fotografa, poprzestań na bezpłatnych zdjęciach, czcionkach i skórkach. Możesz się jednak pobawić ich układem. Koniecznie zwróć natomiast uwagę, by elementy graficzne nie obciążały przesadnie strony (spowodowałoby to jej wolne ładowanie, co nie jest mile widziane wśród użytkowników) oraz nie odwracały uwagi od treści – to przede wszystkim ona wpływa na decyzje zakupowe internautów.


Punkt 7. Testy

Strona gotowa? Zanim ogłosisz sukces koniecznie poświęć trochę czasu na testy witryny. Przez co najmniej kilka dni sprawdzaj, czy serwis jest stabilny, czy nie zwraca jakichś błędów, czy szybko się ładuje. Rzetelnie przejrzyj całą zawartość strony w poszukiwaniu np. lapsusów językowych, nieczytelnych elementów graficznych czy pustych linków, które prowadzą donikąd.


Po wykonaniu wszystkich tych czynności możesz już oficjalnie sobie pogratulować. Właśnie zaprojektowałeś swoją pierwszą stronę internetową. Być może nie będzie ona spektakularna, ale z pewnością zaspokoi oczekiwania użytkowników pod względem funkcjonalności – a to jest najważniejsze.