Grafika strony - najczęstsze błędy popełniane przy projektowaniu layoutu


Layout strony internetowej to po prostu jej warstwa graficzna. Decyduje ona o atrakcyjności witryny. Jeśli grafika wygląda słabo lub została źle dobrana do charakteru serwisu, wówczas nie pomoże nawet świetna treść i niebotyczna funkcjonalność. Projektowanie layoutu strony www jest bardzo odpowiedzialnym etapem, na którym można niestety popełnić kilka istotnych błędów. Aby ich uniknąć, trzeba najpierw zdać sobie sprawę z ich istnienia. Stąd też ten poradnik. Wymieniamy w nim 5 najczęściej popełnianych błędów przy projektowaniu layoutu strony www.

1. Zbyt duży rozmiar elementów graficznych – fajnie jest wrzucić na stronę profesjonalne zdjęcie w pełnej rozdzielczości. Trzeba jednak pamiętać, że na tę witrynę zajrzy później zwykły użytkownik i jemu niekoniecznie będzie wówczas do śmiechu. Ciężkie elementy graficzne przede wszystkim zajmują mnóstwo miejsca, co spowalnia ładowanie strony i zwiększa jej zasobożerność (ogromny problem z punktu widzenia osób korzystających z limitu danych komórkowych). Grafiki muszą więc być zoptymalizowane. Jest wiele narzędzi, które to umożliwiają – również dostępnych online.

2. Przesada – bardzo częstym błędem, popełnianym szczególnie przez początkujących webdesignerów, jest „dodawanie do pieca”. Czasami po prostu na siłę. W nowoczesnym projektowaniu stron www obowiązuje zasada estetycznego minimalizmu. Wcale nie trzeba epatować tzw. wodotryskami, by zrobić świetne wrażenie na użytkowniku. Dobrze się zastanów, zanim użyjesz w górnej belce elementu wideo – owszem, wygląda to rewelacyjnie, ale czy podobnego efektu nie możesz osiągnąć przy pomocy statycznej, znacznie lżejszej grafiki?

3. Mydło i powidło – mamy tutaj na myśli mieszanie różnych styli oraz fontów. Tego nigdy nie należy robić. Zanim przystąpisz do projektowania layoutu strony, dobrze się zastanów, w jakim kierunku będziesz podążać. Musisz oczywiście pamiętać o temacie przewodnim witryny. Nie powinno się więc łączyć skrajnie przeciwstawnych elementów graficznych, np. bardzo poważnych i tych humorystycznych, bo to zawsze źle wygląda, a do tego może wprowadzać użytkownika w błąd.

4. Złe kadrowanie – samo kupienie fajnego zdjęcia ze stocku nie kończy jeszcze sprawy. Taka fotografia, choć została wcześniej poddana obróbce graficznej, musi jeszcze zostać dopasowana do układu konkretnej witryny. Należy unikać sytuacji, gdy w centralnej części strony znajdzie się np. poboczny temat zdjęcia. Przykład: chcesz dodać zdjęcie przedstawiające lekarza w gabinecie. Musisz je wykadrować w taki sposób, aby to lekarz był najmocniejszym elementem i od razu przykuwał uwagę, a nie np. stojąca gdzieś w tle szafka na lekarstwa. Jeśli trzeba, przytnij zdjęcie. W kadrowaniu fotografii świetnie sprawdzają się narzędzia Adobe.

5. Nieczytelna czcionka – to już nie błąd, ale wielbłąd. Jeśli czcionka zlewa się z tłem i nijak nie da się odczytać tekstu zamieszczonego na stronie (np. nagłówka), to taki layout wymaga natychmiastowej poprawy. Fonty są elementarną częścią warstwy graficznej. Dobierz takie, które dobrze pasują do charakteru marki i czcionki zastosowanej w logotypie. Wyrównaj kontrast, aby tekst był czytelny bez względu na rodzaj i ustawienia wyświetlacza. Poza listą umieszczamy jeszcze jeden dość powszechny błąd. Chodzi o niesprawdzenie, jak strona wyświetla się na różnych przeglądarkach i urządzeniach mobilnych. Tutaj mogą wyjść naprawdę ciekawe „kwiatki”, dlatego niczego nie zostawiaj przypadkowi.